Toy Story 4 Film Recensie: Speeltijd Is Voorbij

Normaal gezien geven we de conclusie pas op het einde van het artikel. Maar wel willen al even een antwoord geven op de vraag: “Moet ik Toy Story 4 gezien hebben?”. Dan is het antwoord volmondig: “ja”. Met de Toy Story franchise heeft Pixar al bewezen dat sequels niet slecht hoeven te zijn. En met deze vierde Toy Story bevestigen ze dit nogmaals. De film is grappig, prachtig gemaakt en ook ontroerend. Je wordt volledig meegezogen in de avonturen van Buzz Lightyear en Woody. En je zal je geen seconde vervelen.

Toy Story 4: Verhaal

Het verhaal start waar Toy Story 3 geëindigd is. Woody, Buzz Lightyear, Jessie, Rex, Hamm, Slinky Dog, Mr. Potato Head en alle anderen hebben nu een nieuw kind: Bonnie. Hun leven loopt zoals het hoort: er wordt met hen gespeeld. Maar ook Bonnie wordt groter en op een dag moet ze naar de kleuterklas. Na haar eerste dag in de kleuterklas neemt ze een nieuwe vriend mee: Forky. Klein detail: Forky werd door Bonnie gemaakt uit afval. En Bonnie ziet Forky meteen ontzettend graag. Voordat Bonnie echt elke dag naar school moet, gaat de familie nog op vakantie met de mobilhome. Forky, die zichzelf als afval ziet en niet als speelgoed, probeert te ontsnappen en slaagt daar ook in. Woody offert zichzelf op om Forky terug te gaan zoeken. En dat is de start van een groots avontuur waarbij Woody ook zijn oude geliefde Bo Peep tegenkomt.

Toy Story 4: Personages

Toy Story 4 personages

In Toy Story 4 zien we een heleboel personages uit de eerste Toy Story film terug: Woody, Buzz Lightyear, Rex, Hamm, Slinky Dog, Mr. en Mrs. Potato Head. In Toy Story 2 maakten we kennis met Jessie en Bulls Eye die we ook nu zien terugkeren. Uit Toy Story drie maken Trixie, Dolly en Mr. Pricklepants hun opwachten. Maar we zien ook Bo Peep terugkeren. Maar niet als de brave schapenhoedster zoals we ze kennen uit Toy Story 1, maar wel als een dappere stoere griet.

En we maken ook kennis met een heleboel nieuwe personages waarvan Forky het belangrijkste personage is. Forky is een spork. Een combinatie van een lepel en een vork. Hij is een knutselwerkje van Bonnie en komt zo tot leven. We maken ook kennis met het komisch duo Ducky en Bunny. Zij zijn kermisprijzen die al meerdere jaren uitgestald werden, maar nooit gekozen. Verder leren we ook de antieke pop Gabby Gabby kennen en Duke Caboom. Duke is een stuntman die gespeeld wordt door Keanu Reeves en die de film van een extra grapjes voorziet.

Het leuke aan Toy Story 4 is dat we de personages, die we ondertussen al 24 jaar kennen, “volwassener” zien worden. Ze krijgen nog extra meer gelaagdheden en ze moeten beslissingen nemen die een grote persoonlijke impact hebben.

Visueel spektakel

De film is prachtig gemaakt. Nog nooit zag je de stoffen en materialen waaruit het speelgoed gemaakt is, zo in detail. Daarnaast komen onze geliefde personages op plekken en gebieden waar we ze nog nooit eerder gezien hebben en daar kan je pas echt zien hoe de technologie van Pixar geëvolueerd is. De belichting is subliem, de reflectie op de porseleinen Bo PeeP alleen al is een Oscar waardig. Hoe groter het scherm het is waarop je Toy Story 4 kan bekijken, hoe beter.

Maar niet alleen technologisch is Toy Story 4 fantastisch. In zowat alles scenes zitten er ook easter eggs verstopt. Dit zijn verwijzingen naar andere films van Pixar. Heel leuk voor de fans!

De muziek

De muziek is Toy Story 4 is niet super vernieuwend, maar gaat vooral verder op de muziek die we kennen uit de eerste drie films. Dit zorgt voor een grote dosis nostalgie en herkenning. Zo heeft Jessie haar eigen muziekthema dat we nog herkennen uit Toy Story 2. We horen ook het prachtnummer “You’ve Got a Friend in Me” terug, maar worden ook verrast door een nieuw nummer; “The Ballad of the Lonesome Cowboy”.

Toy Story 4 in het Vlaams

Het verhaal blijft natuurlijk hetzelfde, maar de stemmen van onze favoriete personages zijn anders. In totaal werkten maar liefst 45 (stem)acteurs mee aan ‘Toy Story 4’ en daarmee is het één van de grootste Vlaamse stemmencasts in de geschiedenis van Pixar/Disney. Woody (Warre Borgmans), Vorkje (Jeroen Van Dyck), Buzz Lightyear (Vic De Wachter), Gabby Gabby (Alejandra Theus). Maar we herkennen ook Sven De Ridder en Andrea Croonenberghs.

Toy Story 4 op Disney+ in België

Als we kijken naar enkele van de eerder uitgebrachte Disney-films, zoals Dumbo, Captain Marvel en Avengers: Endgame, dan weten we dat deze films ongeveer 8 maanden na hun bioscooprelease aan Disney+ worden toegevoegd. Wat aangeeft dat Toy Story 4 rond februari 2020 op Disney+ zou kunnen te zien zijn. Disney-topman Bob Iger vertelde echter dat films misschien iets sneller op Disney+ gaan, omdat ze het huidige release-systeem willen aanpassen.

Maar, we hoeven niet zo lang te wachten als we Forky willen terugzien. Want Forky krijgt namelijk zijn eigen serie op Disney+: Forky asks a question! Aangezien Forky in Toy Story nog maar 2 dagen oud is, heeft hij een heleboel vragen over hoe de wereld werkt, zoals: Wat is liefde? Wat is tijd? En natuurlijk, de belangrijkste vraag van alles: Wat is kaas? Hij verkent al deze vragen en meer in een serie van 10 korte afleveringen op Disney+.

No movie data found