The Lion King (2019) Film Recensie: Het Is Een Leeuw!

0
730

“Nants ingonyama bagithi Baba”! Dat zijn de eerste woorden/klanken die je hoort als de remake van The Lion King van start gaat. En dat is wat deze film is, een hedendaagse vertelling van de animatiefilm uit 1994. 25 jaar na de lancering van het origineel, maken we opnieuw kennis met Mufasa, Simba, Nala en de kwaadaardige nonkel Scar. Vaak vragen mensen zich af of al deze remakes wel nodig zijn. Wij vinden van wel! Dankzij deze moderne herwerking kan er een nieuwe generatie opgroeien met de verhalen die wij met de paplepel binnen kregen.

The Lion King: Verhaal

Het zal je niet verbazen als we vertellen dat het verhaal voor 90% hetzelfde is als het originele verhaal. Ohja, we gaan ons niet echt inhouden als het gaat om spoilers. Je hebt 25 jaar de tijd gehad om het origineel te zien ;-). We nemen je nog even mee. Er wordt een leeuwenwelp geboren met de naam Simba. Doordat Simba geboren wordt, staat zijn nonkel Scar niet meer als eerste in de lijn om koning Mufasa op te volgen als die zou sterven. Daarom spant Scar samen met de hyena’s om Simba en Mufasa te vermoorden. Mufasa sterft inderdaad, maar Simba weet te ontsnappen. Nadat Simba uit de klauwen van de hyena’s is weten te ontkomen, maakt hij kennis met Timon en Pumbaa. Samen met dit komische duo groeit het leeuwenwelpje uit tot een mooie grote jonge leeuw. Nala, het vriendinnetje van Simba van toen hij klein was, vindt Simba terug en overhaalt hem om terug te komen naar de leeuwentroep, want Scar heeft het koninkrijk helemaal om zeep geholpen. Samen met Nala, Timon en Pumbaa trekt Simba erop uit om zijn koninkrijk terug te winden van Scar. En de rest is geschiedenis.

Het verhaal van deze herwerkte versie van The Lion King is identiek aan de animatieversie van 1994. Maar waarom duurt de film dan een half uur langer dan het origineel? Wel, als we eerlijk zijn, zaten er een paar “plot holes” (gaten) in het verhaal van het origineel. En met deze live action versie hebben ze deze gaten kunnen invullen. Daarnaast hebben de makers hun tijd genomen om sommige verhalen net iets verder uit te werken en wat rustige momenten in de film in te bouwen. En dat komt het verhaal naar ons gevoel wel ten goede.

The Lion King: Personages

In het begin moesten we even gewoon worden aan de pratende volgels, leeuwen en hyena’s. Dat duurde pakweg een tiental minuten. Maar eens we daar voorbij waren, konden we gewoon genieten. En die gewenningsperiode is wel belangrijk, want als je even kijkt naar de filmposters hierboven, dan zie je wel dat sommige karakters wel zeer sterk op elkaar lijken. Simba en Mufasa lijken in CGI zeer sterk op elkaar, net als Nala en Sarabi. Dat is ook normaal in het echte leven. In de originele animatiefilm konden ze nog goed spelen met de kleuren van de vacht van de personages, maar in deze cgi-versie zou een knaloranje vacht nogal onnozel overkomen.

Persoonlijk vonden wij de Scar uit deze versie van de Leeuwenkoning net iets minder akelig dan die uit het origineel. De sterren uit deze film zijn voor ons Timon en Pumbaa. Zij zijn naar ons gevoel minstens even grappig als de Timon en Pumbaa uit de animatiefilm en er zit nog een extra lijntje volwassenere humor in. Zoek ook zeker mee naar een knipoog naar een andere Disneyfilm. Zeer funny!

Visueel spektakel

Als er een reden is waarom je deze film zeker moet zijn, dan is het omdat hij prachtig is! Je hebt heel de tijd het gevoel dat je naar een documentaire van National Geographic aan het kijken bent. Zo echt! De omgeving is fenomenaal. En als je het beeld combineert met het geluid dat de makers er in de achtergrond hebben gekleefd, dan waan je jezelf echt in Afrika. John Favreau, bereikt hier iets wat we echt nog nooit gezien hebben.

Maar het heeft ook een klein nadeel. Het verhaal van The Lion King draait om emoties. En emoties kenmerken zich voornamelijk in gelaatsuitdrukkingen. In een animatiefilm kan je die uitvergroten, maar in een CGI versie zoals deze is dat gewoon anatomisch gezien onmogelijk. Want dan wordt het onnozel. Is de film daarom minder grappig? Dat niet. Is hij net iets minder emotioneel? Dat wel.

De muziek

Voor de versie van The Lion King hadden Hans Zimmer, Elton John en Tim Rice hun uiterste best gedaan. En de echte fans zullen al hun favoriete nummers op de een of andere manier zien terugkomen. Sommige nummers zijn identiek, terwijl andere nummers in een kortere of herwerkte versie terugkeren. Maar we werden ook verwend met een gloednieuw “powernummer” van niemand minder dan Beyoncé. Speciaal voor deze film maakte en zingt ze het nummer Spirit. Op die manier krijgt deze film er ook een hedendaags nieuw nummer bij.

Omdat de film een half uur langer duurt dan de originele versie van 1994, werden er ook wat extra muzikale stukjes bijgeschreven waarin we de muzikale thema’s subtiel horen terugkeren.

The Lion King in het Vlaams (de Leeuwenkoning)

In de Vlaamse versie horen we Lander Severins als Simba. Daarnaast horen we ook die van Charlotte Campion als Nala, Marc Peeters als Mufasa, Hans Peter Janssens als Scar, Mike Wauters als Pumbaa en Laurenz Hoorelbeke als Timon.

The Lion King (2019) op Disney+ in België

Op dit moment loopt The Lion King nog in de bioscoop, en we weten dat Disney+ op 12 november 2019 zal lanceren, maar wanneer mogen we The Lion King (2019) op Disney Plus verwachten? Wij vermoeden dat dit in februari of maart 2020 zal zijn als we kijken naar de releasedata van andere films die in 2019 uitkwamen zoals Dumo en Avengers: Endgame.