1 op 10 Nederlanders gaat Disney+ nemen

0
128
Series op Disney+

Bijna een op de tien Nederlandse consumenten wil een abonnement op Disney+, de opkomende streamingdienst van Disney, zo bleek uit onderzoek van Telecompaper. Nog eens 29 procent zei geïnteresseerd te zijn.

Disney is van plan de dienst in november in de VS te lanceren en zei dat deze de komende twee jaar elders zal worden uitgebreid. Disney+ biedt on-demand toegang tot films en series van Disney en de merken Pixar, Marvel en Lucasfilm (Star Wars). Het bedrijf heeft geleidelijk de inhoud van Netflix verwijderd om zijn eigen service te lanceren.

Negen procent van de respondenten in het Telecompaper Consumer Insights-panel zei dat ze zich willen abonneren op Disney+, en ongeveer de helft zei dat dit bovenop een bestaand VOD-abonnement zou komen. De andere helft heeft nog geen abonnement op een VOD-service of annuleert een bestaand abonnement (telkens 2 procent van de totale markt).

Van de consumenten die nog geen OTT-videoservice hebben, zei 79 procent dat ze zich niet zouden abonneren op Disney+. Dat is vergelijkbaar met 62 procent van de totale markt.

Interesse het grootst bij klanten van Videoland en jongeren

Disney+ is met 25 procent populairder onder abonnees van Videoland dan bij Netflix-klanten (16%). De service is waarschijnlijk een toevoeging in plaats van een vervanging van de bestaande SVOD-aanbiedingen. Onder mensen met Netflix die geïnteresseerd zijn in Disney+, zei slechts een kwart dat ze hun Netflix-abonnement zouden opzeggen.

De belangstelling voor Disney+ is het grootst bij jongeren, met 24 procent van de 19-30-jarigen. Deze leeftijdsgroep zal ook eerder een bestaand abonnement (7%) opzeggen, terwijl 30-45-jarigen waarschijnlijk meerdere diensten zouden nemen (9% versus gemiddeld 5%).